Wegwerpplastics verboden binnen EU

Peter van dalen_profielfoto
Door Peter van Dalen op 26 oktober 2018 om 14:39

Wegwerpplastics verboden binnen EU

Vandaag stemden we in het Europees Parlement over wegwerpplastic. We moeten wegwerp plastics stoppen. Als we niets doen zit er rond het jaar 2050 meer kunststof dan vis in onze zee! Het Europees Parlement moet nú optreden bij de bron!

Ik verklaar de oorlog aan.... wegwerpplastic. Zo denk ik er niet alleen over: in onze samenleving zie je steeds meer opschoningsacties van gemeentes en burgers, Boyan Slat is druk bezig met The Ocean Cleanup, Nederlandse vissers brengen tonnen zwerfvuil mee terug met Fishing for Litter en nu komt ook de Europese Unie met een voortreffelijk voorstel. Namelijk het verbieden of beperken van 10 plastic wegwerpproducten die bijdragen aan de plastic soep. Hierbij moet men denken aan plastic flessen (en hun doppen), sigarettenfilters die beide actief ontmoedigd gaan worden. Rietjes, wattenstaafjes, plastic wegwerpbestek plus eetstokjes en borden, roerstaafjes en stokjes waar je een ballon aan vast kunt maken zullen van de EU markt worden geweerd.

De 10 producten waar het rapport naar refereert, samen met verloren en verlaten vistuig waarin plastic verwerkt zit, vormen maar liefst 70% van alle zwerfvuilproducten in en op de Europese zeeën en stranden. Dit soort plastic afval zorgt voor milieuvervuiling en -soms- verstrikking van dieren in achtergelaten vissersnetten en consumentenafval. Dit kan zo niet langer, wij dragen verantwoordelijkheid voor het beheer van Zijn creatie. Het aannemen van dit rapport is dus van belang, omdat ook op deze manier een bijdrage wordt geleverd om onze stranden en zeeën schoner te houden.

Labels: ,