Peter van Dalen in Straatsburg over Brexit en toekomst EU

zijaanzicht vlaggen tourwoensdag 13 december 2017 10:54

Bijdrage van Peter van Dalen in Straatsburg op 13 december 2017, in debat over Europese Top van 14/15 december en stand van zaken Brexit onderhandelingen:

Ik hoop nog steeds, dat de Brexit uiteindelijk niet door gaat.

De Brexit is politiek en economisch schadelijk, voor beide partijen. Het politieke zwaartepunt in de EU verschuift dan richting het zuiden: we zien nu al welke wilde wensen voor nóg meer Europa mijnheer Macron verkondigt.

De Brexit is economisch schadelijk omdat het bruto binnenlands product van het Verenigd Koninkrijk stevige klappen gaat krijgen. Maar ook dat van de EU, en helaas ook van mijn land.

Voor nu: snel door naar de tweede onderhandelingsfase. Beslist géén vechtscheiding maken, maar goede en redelijke afspraken. Ook na 2019 moeten we verder leven en werken met elkaar. We moeten het politieke en economische gat dat door dit vertrek ontstaat, zo klein als mogelijk houden. Dat is én in het belang van het VK, én in het belang van de EU.

Tenslotte: in 2016 stemden miljoenen Britten voor de Brexit. Die uitslag is niet alleen te wijten aan de tabloids of UKIP. Er ligt een sentiment onder dat we ook in mijn land zien. Deze week bleek uit een gerenommeerd rapport van het Sociaal Cultureel Planbureau, dat de steun voor de EU in Nederland is gedaald van 75% naar 58%. Dit alles schreeuwt om bezinning, nìet om de vlucht naar voren voor méér EU!!

Reacties op 'Peter van Dalen in Straatsburg over Brexit en toekomst EU'