Handhaving van afspraken van belang bij mobiliteitspakket
Woensdag 27 maart vindt in het Europees Parlement in Straatsburg het debat plaats over het Mobiliteitspakket. De stemming over dit pakket is echter uitgesteld. Er waren op het pakket in de Plenaire 1574 amendementen ingediend. Om die reden heeft EP voorzitter Tajani het voorstel teruggestuurd naar de Transportcommissie: die moet eerst de behandeling doen van al die amendementen. Dat gebeurt vermoedelijk volgende week. Maar....om dan nog in April te stemmen in de Plenaire vind ik ook té gek. Ik ben er voor dit pakket te laten behandelen door het nieuwe Parlement. Nu alles er onder grote tijdsdruk doorheen duwen benadeelt de kwaliteit van de besluitvorming zeer.
Hier mijn bijdrage in het debat in het EP:
Wat brengt het mobiliteitspakket indien de handhaving onvoldoende is?!
We hebben hier in dit huis keer op keer gedebatteerd over het mobiliteitspakket, en met goede reden: we moeten ervoor zorgen dat onze chauffeurs in de best mogelijke omstandigheden kunnen werken. Dat betekent onder andere: voldoende veilige parkeervoorzieningen.
Ook moeten we een race naar de bodem vermijden! Een eerlijk en gelijk loon voor dezelfde arbeid dus.
De manier waarop we eerlijkheid voor onze chauffeurs kunnen waarborgen is door goede, adequate handhaving. Helaas, echter zowel in de praktijk als in de wetgeving komt de handhaving er bekaaid vanaf.
We hebben inspecteurs nodig, we hebben geharmoniseerde databanken nodig, meer grensoverschrijdende controles en handhaving waarin niet wordt gediscrimineerd. En zeker moeten we ons richten op veelplegers om ervoor te zorgen dat die stoppen met het negeren van de wet en het in gevaar brengen van levens op en rond de weg.