EU moet tweestatenoplossing bepleiten

Peter van dalen_profielfoto
Door Peter van Dalen op 11 juli 2023 om 18:31

EU moet tweestatenoplossing bepleiten

Voorzitter, het uitstekende rapport van collega Incir geeft helder aan dat de enige weg naar duurzame vrede: de tweestatenoplossing is. Die weg wordt door twee partijen zeer bedreigd.

Eén: Hamas. Dat domineert de Gaza-strook. Deze door Iran gesteunde organisatie wil Israël de zee in schuiven;

Twee: De huidige regering van Israël. Netanyahu en de zijnen doen er alles aan om de tweestatenoplossing de nek om te draaien. Dat gebeurt onder aanvoering van de ministers Ben-Gvir en Smotrich. Deze fanatieke zionisten geven kolonisten de vrije hand waardoor dagelijks Palestijnen op de Westbank worden aangevallen, gepest en geïntimideerd. Deze Israëlische regering wil de Palestijnen Jordanië in schuiven. Bovendien zijn aanvallen op christelijke begraafplaatsen, instellingen en kerken in zowel Israël als de Palestijnse gebieden de laatste jaren sterk toegenomen. Men treedt daar nauwelijks tegen op.

Ik heb de afgelopen 14 jaar Israël en de Palestijnse gebieden zes keer uitgebreid bezocht. Ik zie toch maar één uitweg: de Europese Unie moet de tweestatenoplossing blijven bepleiten, en degenen steunen die dat ook doen.

Labels: , ,