De zorg van de kerk in Cuba

CU-Logo-Eurofractie-RGB-SocialMediaPF.png
Door Eurofractie ChristenUnie op 15 november 2018 om 14:17

De zorg van de kerk in Cuba

In het mensenrechtendebat over de situatie in Cuba legde ik vandaag de Commissie en de EU-delegatie in Havana twee grote zorgen voor van de kerken in Cuba:

*Vanwege de explosieve groei van het aantal christenen hebben de kerken dringend behoefte aan nieuwe godshuizen. Echter de Cubaanse overheid staat deze nieuwbouw niet toe, ook niet bij geregistreerde kerken. Commissie, EU-ambassade in Havana: ik vertrouw erop dat u dit essentiële kernpunt van geloofsvrijheid —erediensten in legale godshuizen— verdedigt tegenover de Cubaanse autoriteiten! Of streven die soms naar een wildgroei aan huiskerken?!

*Christelijke organisaties in Europa staan klaar om elementaire  sociale zorg te bieden aan alle noodlijdende Cubaanse burgers, maar dan wel zonder de huidige schadelijke overheidscontrole. Zo creëert de Cubaanse overheid zelf een illegaal hulpcircuit. Commissie, EU-delegatie in Havana, agendeer en overtuig Cubaanse gezagsdragers dat bilaterale hulp van buitenaf voor honderd procent rechtstreeks bij behoeftige burgers behoort aan te komen!

Labels: , ,