Eerlijke concurrentie in het Europese wegvervoer!
Europarlementariër Peter van Dalen (ChristenUnie-SGP) bindt de strijd aan met oneerlijke concurrentie in het Europese wegvervoer. Dat zei hij vandaag tijdens een werkbezoek aan Vlaardingen, waar de gemeente en benzinepomphouders veel overlast hebben van vrachtwagenchauffeurs die rondhangen op parkeerplaatsen en bij benzinepompen.
Van Dalen: ,,Buitenlandse vrachtwagenchauffeurs, met name uit Oost-Europa, zijn voor een hongerloon maandenlang van huis en brengen hun vrije tijd door op de gratis parkeerplaatsen langs de West-Europese snelwegen. Dat zorgt voor veel overlast. Maar je kunt het die chauffeurs amper kwalijk nemen. Zij worden uitgebuit door middel van schijnconstructies, ook door Nederlandse werkgevers, en de handhaving van regels die vrachtwagenchauffeurs moeten beschermen, staat op een heel laag pitje.”
Social Dumping
Volgens Van Dalen is de overlast van vrachtwagenchauffeurs in Vlaardingen een symptoom van een veel groter probleem: oneerlijke concurrentie tussen Europese chauffeurs. ,,In Europa zijn er chauffeurs die permanent hetzelfde werk doen en volstrekt verschillend betaald worden. Een Nederlandse chauffeur rijdt tussen Rotterdam en Antwerpen en krijgt zijn salaris. Een Litouwse chauffeur doet precies hetzelfde en krijgt een kwart van dat salaris omdat hij werkt voor een firma in Polen die personeel inhuurt bij een uitzendbureau op Cyprus. Op deze manier zetten we de race naar de bodem in: wie zijn chauffeurs het minst geeft, heeft het meeste werk en de meeste winst. Dat noemen we social dumping”, aldus Van Dalen.
Pakket van maatregelen: Reële band-criterium
Volgens Van Dalen is er dan ook een pakket van maatregelen nodig om de problemen te bestrijden. Hij wil dat bestaande wetgeving die eerlijke concurrentie bevordert, zoals de cabotagewetgeving[1], beter wordt gehandhaafd. Daarnaast moeten er voldoende geschikte overnachtingplaatsen voor chauffeurs blijven, ook in de buurt van Vlaardingen. Van Dalen is dan ook blij met de schriftelijke vragen die de Tweede Kamerfractie van de ChristenUnie hierover aan de Minister heeft gesteld (zie onder). Verder kijkt Van Dalen uit naar de nieuwe Wet tegen Schijnconstructies, die Minister Asscher heeft beloofd in december te presenteren: ,,Het moet afgelopen zijn met brievenbusfirma’s in het Europese wegvervoer. Hopelijk kan die Nederlandse wet tegen Schijnconstructies daarbij helpen. Het allerbelangrijkste is echter dat in Europese wetgeving wordt opgenomen dat er een reële band moet zijn tussen de normale werkplek van een chauffeur en het recht dat op zijn arbeidsovereenkomst van toepassing is. En daarbij moeten we ons gezond verstand gebruiken. Als een Roemeense chauffeur van een Slowaaks bedrijf alleen maar in Nederland en België rijdt kunnen we er over twisten of Belgisch of Nederlands recht op zijn arbeidsovereenkomst is. Maar Roemeens of Slowaaks recht kan in ieder geval niet van toepassing zijn.”
Lange weg te gaan
Van Dalen verwacht dat er een lange politieke weg te gaan is om de Europese wetgeving aangepast te krijgen maar hij gaat er voor. ,,Binnenkort zal ik deze discussie Europa-wijd aanzwengelen. Ik heb er vertrouwen dat uiteindelijk veel van mijn collega-Europarlementariërs uit Oost- en West-Europa, mijn aanpak zullen steunen!”
Europese aanpak
De ChristenUnie/SGP fractie van Vlaardingen is blij dat de Eurofractie van deze partij aandacht vraagt voor de problemen van de overnachtende chauffeurs. Bijna elke gemeente in de regio Rotterdam ondervindt hier problemen van. Een eerste reactie is vaak dat "die Oostblokchauffeurs" weg moeten. Maar wanneer er naar het echte probleem gekeken wordt, zijn het niet de chauffeurs, maar juist de regels uit Nederland en Europa en de gebrekkige handhaving van die regels door de inspectiediensten, die het probleem veroorzaken. Daardoor stelt elke gemeente plaatselijk regels op om de uitwassen van die regelgeving tegen te gaan. Maar in plaats van oplossen wordt het juist complexer, omdat de chauffeur – ver van huis – niet meer weet waar hij aan toe is. Hij probeert immers ook gewoon geld te verdienen om zijn gezin te kunnen onderhouden. Het is goed dat dit probleem niet allen in Nederlands, maar ook in Europees verband aangepakt wordt om uiteindelijk goede en gelijkwaardige werk- en leef omstandigheden te krijgen voor deze chauffeurs. ChristenUnie/SGP hoopt dat het werkbezoek aan Vlaardingen hieraan bijdraagt zodat het probleem niet alleen bij de gemeenten wordt neergelegd.
[1] Wetgeving die bepaalt onder welke voorwaarden een chauffeur uit land A, goederen mag vervoeren in land B
Reacties op 'Eerlijke concurrentie in het Europese wegvervoer!'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.