08-12-2009 van Dalenwoensdag 18 januari 2012 16:10

Regeringsleider Orbán moet oppassen niet in dezelfde val als zijn communistische voorgangers te trappen, namelijk maximale grip willen krijgen op tal van onderdelen van de samenleving. Dat zei Europarlementariër Peter van Dalen in het debat over de recente politieke ontwikkelingen in Hongarije, vandaag in Straatsburg. ,,Maar het voorstel om het Hongaarse EU-lidmaatschap nù al te schorsen is links-liberale flauwekul. De inleidende procedure is nu door de Commissie begonnen, laten we daarop wachten."

,,Het Hongaarse parlement heeft in recordtempo een grondwet en vele wetten aangenomen. De nieuwe grondwet verankert prima de waarden van het huwelijk en het leven. Regeringsleider Orbán zet een nieuwe koers uit, toont zich Eurorealist en rekent af met het communistische verleden. Dat is best!

Maar Orbán moet  oppassen niet in dezelfde val als zijn communistische voorgangers te trappen, namelijk maximale grip willen krijgen op tal van onderdelen van de samenleving. Vrijheid en verantwoordelijkheid gaan dan knellen. Want ook ik maak me zorgen over de groeiende politieke invloed op de Hongaarse Centrale Bank. Ook ik ben bezorgd dat de politiek de benoeming van honderden nieuwe rechters gaat bepalen.

Velen in dit Parlement reageren echter voorbarig. Het voorstel om het Hongaarse EU-lidmaatschap nù al te schorsen is links-liberale flauwekul. De inleidende procedure is nu door de Commissie begonnen, laten we daarop wachten, zo hoort het!"

Reacties op 'Orbán moet oppassen niet in dezelfde val als zijn communistische voorgangers te trappen'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.