prostitutiedonderdag 19 april 2012 11:48

De ChristenUnie vindt dat lidstaten nog te weinig doen om hun wetgeving op het gebied van mensenhandel aan te scherpen. Lidstaten als Hongarije, Roemenië en Bulgarije moeten deze misdaden niet uit schaamte verzwijgen, maar in plaats daarvan gebruik maken van mogelijkheden én Europese fondsen die beschikbaar zijn. ,,We moeten er vanaf dat deze misdaden nagenoeg onverminderd door kunnen gaan”, aldus Europarlementariër Peter van Dalen tijdens een debat over mensenhandel in Straatsburg.

Een jaar geleden is de Richtlijn tegen mensenhandel in werking getreden. Slachtoffers kunnen nu beter worden beschermd en daders harder worden aangepakt. ,,Echter, Lidstaten doen te weinig om hun wetgeving aan te scherpen. Ook de bestrijding van prostitutie moet beter”, volgens de Europarlementariër.

Prostitutie

Maar liefst 80 procent van de slachtoffers van mensenhandel belandt in de prostitutie. Van Dalen: ,,Vrouwen en meisjes komen daar meestal door een wirwar van leugens, valse beloftes en corruptie terecht. Ze zijn dan gevangen: slechts weinigen weten uit die onderwereld te ontkomen. Dit probleem, deze misdaad, wordt nauwelijks erkend in de Oost-Europese bronlanden. Daardoor komen Europese projecten om vrouwen en meisjes te waarschuwen of op te vangen nauwelijks van de grond. Er vindt onvoldoende samenwerking plaats tussen politie en justitie van West- en Oost-Europese landen.”

Reacties op 'ChristenUnie: Lidstaten moeten mogelijkheden aangrijpen om mensenhandel tegen te gaan'