Risico's schaliegas te groot

gaswoensdag 21 november 2012 13:51

Europarlementariër Peter van Dalen (ChristenUnie) stemde vandaag voor een rapport waarin wordt gepleit voor 'een robuust wetgevingskader' en toezicht rondom schaliegas. Ook eiste het Europees Parlement een verbod op boringen naar schaliegas in drinkwatergebieden. “De risico’s bij de winning van schaliegas zijn te groot. Zo blijven er chemicaliën in de bodem achter die in het drinkwater terecht kunnen komen”, aldus van Dalen.

“Better safe than sorry, dat is de gedachte achter het voorzorgsbeginsel dat we in Europa kennen bij milieuvraagstukken. Dit moeten we bij de winning van schaliegas ook zeker toepassen. De bewijslast is daarmee omgekeerd, de industrie moet bewijzen dat het niet schadelijk is.”

“In Nederland staat de winning van schaliegas gelukkig op een laag pitje, maar in landen als Polen hebben ze grote plannen. Er zijn nog veel leemtes in de Europese wetgeving die eerst moeten worden opgelost, dus daarom roepen we als Europees Parlement de lidstaten nu op te stoppen met deze techniek. In ieder geval tot er Europese wetgeving is, waarbij het toezicht goed geregeld is.”

Een aantal Europese landen, waaronder Frankrijk en Bulgarije, hebben momenteel al een verbod op het winnen van schaliegas. Andere landen, waaronder Duitsland en Roemenie, overwegen dit ook te doen.

Schadelijk

Het boren naar steenkool- en schaliegas is omstreden, omdat ervaringen in het buitenland wijzen op grote risico's voor het milieu. Zo toonde onderzoek van de Amerikaanse Cornell University aan dat bij de winning van schaliegas grote hoeveelheden methaan vrijkomen. Methaan is een van de krachtigste broeikasgassen.

Reacties op 'Risico's schaliegas te groot'