APK motoren en caravans van de baan

zijaanzicht vlaggen tourdinsdag 11 maart 2014 12:08

Europarlementariër Peter van Dalen (ChristenUnie) is blij dat Nederlandse motoren en caravans niet verplicht APK gekeurd hoeven te worden. Het Europees Parlement heeft haar oorspronkelijke plan gewijzigd: landen mogen in de praktijk zelf blijven bepalen of een motor APK gekeurd moet worden. Caravans hoeven helemaal niet gekeurd te worden. Van Dalen is blij met dit resultaat:

,,Vanaf het begin heb ik mij verzet tegen een verplichte, dure APK keuring van motoren en caravans. Motoren en caravans moeten al voldoen aan allerlei veiligheidseisen met betrekking tot banden, verlichting en remmen. Uit verschillende internationale onderzoeken blijkt dat een aanvullende APK-keuring de verkeersveiligheid niet verhoogt. Kortom, laten we motorrijders en caravanbezitters niet onnodig op kosten jagen”

Van Dalen, vicevoorzitter van de Transportcommissie van het Europees Parlement, vindt het voor de verkeersveiligheid in Europa veel belangrijker dat landen investeren in veilige infrastructuur en verbetering van het rijgedrag van bestuurders: ,,Als je motorrijden veiliger wilt maken moet je investeren in een motorvriendelijke vangrail. Of investeer in een voorlichtingscampagne voor caravanbezitters dat te hard rijden met een caravan levensgevaarlijk is. Daar bereik je meer mee dan met een verplichte APK-keuring.”

Nederlandse APK-systeem blijft overeind: geen extra EU bureaucratie

Ook is de Europarlementariër tevreden dat het Nederlandse APK-systeem, met de controle in de eigen garage, blijft zoals het is. ,,De EU wilde aparte APK-keuringstations verplicht stellen. Daar moet je dan laten controleren of je eigen garage de auto goed heeft onderhouden en gecontroleerd. Dat is een omslachtig en bureaucratisch systeem. Het was lastig maar gelukkig heeft bij de meeste collega´s het gezonde verstand ook op dit punt gezegevierd: garages mogen zelf de APK keuring blijven uitvoeren, uiteraard onder toezicht van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW)”, aldus Van Dalen.

Reacties op 'APK motoren en caravans van de baan'