Peter van Dalen in Nieuwsuur-debat

pvd-debat7vrijdag 02 mei 2014 10:18

Gisteravond debatteerden de lijsttrekkers voor de Europese Verkiezingen met elkaar in Chateau Neercanne vlakbij Maastricht. Het debat werd georganiseerd en live uitgezonden door Nieuwsuur. Peter van Dalen deed namens de ChristenUnie-SGP mee, onder andere in de rondes over de macht van het Europees Parlement en vrije migratie. Van Dalen kijkt tevreden terug op de avond: “Het was een goed debat, waarin ik onze boodschap naar voor kon brengen: Samenwerking ja, Superstaat nee!”

Over de situatie in de Oekraïne stelde Peter van Dalen dat de EU de sancties moet uitbreiden: “Er moet een inreisverbod komen voor Poetin en zijn kliek, en tegoeden moeten worden bevroren. Het Westen en Europa zijn economisch sterk, dus we moeten onze economische tanden laten zien aan Poetin. We moeten Poetin laten zien: tot hier en niet verder”.

In de debatronde over het Europees Parlement zei Peter van Dalen: “De macht van het Europees Parlement is gegroeid de afgelopen jaren, maar de burger komt steeds minder naar de stembus. De burger staat met de rug naar Europa toe. Ik wil Europa teruggeven aan de kiezer.”

Ook moet er meer transparantie komen over de vergoedingen in het Parlement: “Ik heb jaar in jaar uit amendementen ingediend op de begroting om te komen tot een verplichte verantwoording van de onkostenvergoedingen. Dat moet echt veranderen”

De ChristenUnie-SGP wil zeker niet uit de EU stappen: “We moeten samenwerken om het milieu te verbeteren, we moeten samenwerken in Europa om mensenhandel uit te bannen, en samenwerken op het gebied van Godsdienstvrijheid”.

Peter van Dalen vroeg het CDA duidelijkheid tegen over hun positie in Europa:  “Ik wil weten waar staat het CDA? In Brussel hebben jullie het voortouw genomen bij de bankenunie, maar jullie collega’s in Den Haag steunen onze moties als we zeggen: niet meer macht naar Brussel!” Helaas kwam er geen antwoord op de vraag.

In de ronde over vrije migratie zei Peter van Dalen over de situatie voor vrachtwagenchauffeurs: “Als een Nederlander, bijvoorbeeld mijn Facebook-vriend Henk, en een Letse chauffeur op het zelfde traject rijden dan moet dat tegen dezelfde lonen en tegen dezelfde voorwaarden.”

Hieronder treft u een link waarin de uitzending  van Nieuwsuur kunt terugkijken

Reacties op 'Peter van Dalen in Nieuwsuur-debat'