Uitbannen van mensenhandel is Europees vraagstuk

banner_stieneke_610x270dinsdag 06 mei 2014 12:38

In een debat tijdens een bijeenkomst van de Nederlandse Vrouwen Raad en de Nederlandse Vereniging voor Vrouwenbelangen heeft kandidaat Europarlementariër Stieneke van der Graaf aandacht gevraagd voor het vraagstuk van de aanpak van mensenhandel.

In Europa zijn volgens een recente schatting van de VN 140.000 mensen slachtoffer van mensenhandel, met seksuele uitbuiting tot gevolg. Elk jaar komen daar tienduizenden nieuwe - voornamelijk vrouwelijke - slachtoffers bij. Ook binnen de Europese Unie is sprake van mensenhandel, het is een grensoverschrijdend vraagstuk.

Stieneke van der Graaf: "ChristenUnie en SGP maken zich ook in Europa sterk voor het beschermen van vrouwen in kwetsbare situaties. Vrouwen die het slachtoffer zijn van mensenhandel, vrouwen die gedwongen arbeid moeten verrichten, vaak in de prostitutie. De handel in vrouwen moet worden uitgebannen. Dat vraagt om een Europese aanpak."

Mensenhandel moet zoveel mogelijk bij de bron worden aangepakt. Dat betekent dat lidstaten waar veel slachtoffers vandaan komen werk moeten maken van een preventieprogramma. Slachtoffers moeten begeleiding krijgen die zorgt voor veilige terugkeer naar hun thuisland. Het tegengaan van mensenhandel binnen en van buiten de Europese Unie vraagt om intensieve coördinatie en samenwerking tussen justitie en politie van de lidstaten en derde landen.

Lees hier meer over het debat.

Reacties op 'Uitbannen van mensenhandel is Europees vraagstuk'