ChristenUnie wil onderzoek naar alternatieve aanpak Europese crisis

08-12-2009 van Dalenvrijdag 27 april 2012 15:37

Europarlementariër Peter van Dalen heeft het Wetenschappelijk Instituut gevraagd te onderzoeken of er een alternatief is voor de huidige aanpak van de Eurocrisis. De Europarlementariër zou graag zien dat onderzocht wordt of er voor de perifere Eurozone-landen een duurzame economische toekomst kan liggen bij een aangepaste Euro. ,,We moeten voor de Euro en de Eurozone een derde weg bedenken tussen die van de Eurofielen zoals Verhofstadt, en degenen die vandaag nog het licht in Brussel willen uitdoen zoals Wilders en Le Pen”, aldus Van Dalen tijdens het Europa-congres van het Wetenschappelijk Instituut van de ChristenUnie.

Volgens de Europarlementariër loopt de ChristenUnie momenteel uiteindelijk wel achter de Europese karavaan aan, op weg naar één politieke, economische en monetaire unie. Van Dalen: ,,Waar legt de ChristenUnie de grenzen van de Europese samenwerking? Wanneer zeggen we: dit of dat gaat het te ver, hier gaan we niet in mee? Ik worstel daar mee.”

Herstel crisis

"Ik zou het zeer wenselijk vinden wanneer ons Wetenschappelijk Instituut met een nieuwe analyse en een redelijk alternatief voor aanpak van de huidige Eurocrisis zou komen", aldus de Europarlementariër. De nu gekozen aanpak biedt volgens hem nog geen zicht op herstel uit de crisis. Van Dalen: ,,Er zijn honderden miljarden in de economieën van de perifere landen gestopt, er zullen nog honderden miljarden volgen. Ik wil het Wetenschappelijk Instituut graag inzetten om te analyseren of het wel verstandig is, deze huidige weg die leidt tot een politieke, monetaire en economische unie, voort te zetten.”

De economieën van de perifere Euro-landen vertonen structurele, géén conjuncturele zwakheden. Van Dalen ziet hierin een belangrijke oorzaak van de economische crisis. ,,Die zwakheden zijn dusdanig structureel en fundamenteel dat je je moet afvragen of die wel aan te passen zijn. Is het blijven verstrekken van Euro-leningen aan die landen, en daarmee het continueren van hun enorme schuldenlast, de oplossing? Het voortgaan langs de nu gekozen route in de Eurozone brengt niet de verwachte fundamentele oplevingen in de perifere Euro-landen. De molensteen van de gouden standaard van de huidige Euro wordt voor de perifere Euro-landen én voor de noordelijke Euro-landen mogelijk te zwaar."

Hier vindt u de speech die Peter van Dalen hield tijdens het congres.

Reacties op 'ChristenUnie wil onderzoek naar alternatieve aanpak Europese crisis'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.